Sfaturi, sfaturi, sfaturi…

the_elders

Da, in ziua de azi toata lumea stie sa dea sfaturi. Cei trecuti de o anumita varsta au impresia ca ei au trecut prin cele mai multe situatii, ca au mare, mare experienta de viata, cand de fapt varsta nu are nicio relevanta. Vai, batranii de ei. Nu vreau sa fiu aroganta sau mai stiu eu ce, dar nu cred ca faptul ca eu am de abia 21 de ani ma face mai putin experimentata in ale vietii. Totul depinde in mare parte de nivelul de trai, de mediul in care ai crescut si poate si de experientele prin care ai trecut, pe langa multe altele.

Pot spune ca la varsta mea am destula experienta cat sa pot da un sfat bun mai oricui. Dar totusi, nu o fac, pentru ca eu una consider ca e dreptul fiecarei persoane de a trece prin probleme, de a infrunta fiecare situatie si de a invata din fiecare greseala sau decizie gresita luata. Atata vreme cat eu nu am primit sfaturi, nu le-am ascultat pe ale altora, consider ca nici altii nu ar trebui sa faca asta. Pentru ca de fiecare data vor avea problema rezolvata de altii, iar data viitoare cand vor infrunta aceeasi problema nu vor fi in stare sa se descurce singuri.

Oamenii nu invata din sfaturi, ei ar trebui sa invete din propriile experiente si greseli. Iar daca asta nu se intampla, atunci merita fiecare lacrima, fiecare suferinta si fiecare durere. Greselile le facem pentru a putea invata si a nu le repeta. Dar multi nu tin cont de asta si se ard de n ori, fara sa invete ceva, chiar si cu sfaturile primite.

De ce refuza multi sa accepte sfaturi? Din aroganta, orgoliu sau pentru ca nu considera ca persoane care le-a oferit sfatul are aceeasi perspectiva ca a lor. Eu una am acceptat diverse sfaturi si de cele mai multe ori nu mi se potriveau deloc. Persoana care imi oferea sfatul avea impresia ca imi este bine, cand de fapt sfatul pe care l-am ascultat mi-a facut mai mult rau.

Mai exista si cazurile in care cel ce iti da sfatul nu intelege nicium ca nu e cazul la tine si continua sa te sfatuiasca acelasi lucru la nesfarsit, chiar reprosandu-ti ca nu ai incercat destul sau nu ai vrut cu adevarat sa rezolvi problema respectiva. La un moment dat, acea persoana trebuie avertizata, iar in final data la o parte. Si pana la urma ajungi sa it rezolvi probleme pe propria cale si chiar daca esti nemultumit de rezultate, macar stii ca ti-ai facut-o tu si nu trebuie sa dai vina pe altii pentru esuare.

Pana la urma, esentialul este ca nu trebuie sa dam sfaturi, cel mai bine este sa fim neutri, chiar daca dorim sa ajutam. Mai mult punem piedici decat sa ajutam, sau stresam persoana respectiva.

Sfaturi, sfaturi, sfaturi…

Zic si eu...

